Co van Kessel, Wat Pho & Grand Palace

7 november 2016 - Bangkok, Thailand

Het is weer tijd voor een nieuwe blog! Afgelopen weekend ben ik samen met Kaya en haar ouders op pad geweest en hebben we Bangkok nog beter leren kennen. We hebben de stad namelijk van een andere kant gezien! Letterlijk..

Vrijdag toen ik op stage was is Kaya haar ouders op gaan halen van het vliegveld in Bangkok. Na een reis van 12 uur waren ze veilig geland. Ik heb vrijdag stage gehad maar op het werk waren ze allemaal druk bezig met het plannen van de shoot van zaterdag. Ik kon niet mee, want morgen hadden we dan eindelijk de 5 uur durende Co van Kessel fietstour door Bangkok! ‘ s Avonds na stage ben ik streetfood gaan eten bij ons geliefde restaurantje bij Prom Phong (ons BTS station dicht bij stage). Kaya en ik eten hier bijna elke avond.Rond 21 uur nam ik een taxi naar het United Center in bangkok, waar ik had afgespoken met Kaya en haar ouders.

Uitzicht vanaf skybar 'Cloud 47'

Als je in Bangkok bent is het een must: bezoek een skybar! Het geweldige uitzicht is adembenemend en je beseft je op dat moment pas in wat voor grote stad je bent. Wij vinden persoonlijk skybar ‘Cloud 47’ het leukst. Het is een gezellige rooftopbar op het dak van het United Center, op de 47e verdieping natuurlijk.

Zaterdag middag was het eindelijk zo ver. De ultieme test om te kijken of Kaya en ik na 2,5 maand nog konden fietsen haha! Om 12u nam ik een taxi van het complex naar de River Side, waar het kleine kantoortje van Co van Kessel zich bevind. Co van Kessel is Nederlandse organisatie die fietstours organiseren door Bangkok. Hoe leuk is het om Bangkok beter te leren kennen op de fiets! Het is een echte aanrader om een tour van Co van Kessel te doen als je een paar dagen in Bangkok verblijft. Er is namelijk geen betere manier om de stad te verkennen. Je kunt bij Co van Kessel kiezen tussen 3 tours, de 3 uur durende, 5 of 9 uur durende tour. Wij hadden de 5 uur durende tour geboekt inclusief boot/longtailboot, eten en drinken.

De tour begon bij het kantoor van Co van Kessel, waar we allemaal een fiets kregen. We hadden 2 jonge en enthousiaste Thaise meiden als begeleidsters, die ook wel een paar woordjes Nederlands konden spreken. Voor de rest waren we met 2 Duitsers en 8 Nederlanders.

Met de fietsjes in de Longtailboot

We fietsten op een fijn tempo door alle suuuuuuper smalle straatjes van China Town en Jenny vertelde ons veel over de veschillende culturen en tempels. Zelfs na een paar maanden zagen Kaya en ik natuurlijk plekken waar we nog nooit geweest waren en waar we niet eens van wisten dat ze bestonden.Na een stuk door de enorm drukke markten van Chinatown gefietst/gelopen te hebben, namen we de boot naar de andere kant van de rivier. We fietsten langs de rivier en het voelde zo fijn! Ik had nooit verwacht dat ik het zou zeggen, maar ik had het fietsen echt gemist. Op een gegeven moment kwamen we weer bij een klein kanaaltje, waar we met onze fietsen in een longtailboot stapten. Even genieten van de natuur buiten Bangkok.

Langs het kanaal..Ik vond het heel gek om te zien dat mensen dus echt leefden in de houten huisjes die op het water waren gebouwd. Ze stonden vaak bijna op instortten. Ook zagen we veel kinderen heel vrolijk in de rivier zwemmen, terwijl de rivier hier in Bangkok voor ons gelijk staat aan het riool in Nederland. Blijkbaar kunnen hun lichamen daar gewoon tegen en zijn ze het van kinds af aan al gewend om in de vieze rivier te zwemmen. Rond 17:45 kwamen we weer aan bij het kantoortje van Co van Kessel, na een super leuke en indrukwekkende fiets tour!

Op de longtailboot Op de smalle kanalen in Bangkok

Zondag stond ik lekker vroeg op en vertrok ik naar het Chatrium hotel aan de andere kant van Bangkok, waar Kaya en haar ouders dit weekend verbleven. De tour startte om 9 uur en ik kreeg van de prive gids te horen dat ik met de kleding die ik aan had, het Grand Palace niet in zou mogen. Ik had een jeans aan met een paar gaten en dat was dus echt een no-go rondom het Grand Palace. Ik wist wel dat je als je naar een tempel of naar het Grand Palace zou gaan,  je je schouders moest bedekken en een lange broek/rok tot over je knieen moest dragen, maar ik wist niet dat er nog meer strengere regels waren.

We hadden voor de hele morgen/middag een mini van, chauffeur en gids die ons alles vertelde over waar we naar toe gingen. Onze eerste stop was dan ook langs de weg in China Town, waar de gids en ik even snel een andere lange broek voor mij gingen zoeken/kopen. Na nog geen 5 minuten hadden we al een broek gekocht en konden we verder naar de andere tempels. Toen ik de mini van in stapte werd ik vol uitgelachen door Kaya hahaha. Niet echt een broek die ik zou kiezen maar ach het kon er mee door voor vandaag.

Wat Pho

We stopten bij de Wat Pho, een heel groot tempelcomplex waar het bekendste Buddhabeeld van Bangkok te zien is. De grote liggende Buddha van bladgoud is 40 meter lang en daarom ook de langste/grootste Buddha van Bangkok. Het was overal erg druk en het was super warm in onze lange zwarte broeken en lange mouwenshirts of jasjes.

Na de Wat Pho zijn we een stukje verder gereden naar het Grand Palace. Hier waren Kaya en ik nog nooit geweest, dus ik was best wel benieuwd. Het Grand Palace is een heel groot gebied met een aantal grote tempels en gebouwen waar de koning(en) woonden. Het is altijd een druk bezocht gebied voor de Thai en ook voor de toerist. Ik was natuurlijk extra benieuwd hoe de sfeer rondom het Grand Palace zou zijn na het overlijden van de koning, want de belangrijkste persoon die er woonde is er niet meer.. Om het gebied rondom Grand Palace binnen te komen moest je eerst door een security check. In sommige gevallen werd je gefouilleerd en je moest je paspoort aan kunnen tonen. Natuurlijk waren Kaya en ik een beetje stom en hadden we ons paspoort niet bij ons, of in de mini van laten liggen. Niet heel slim dus.. Maar onze gids had geregeld dat we toch naar binnen konden, zo streng waren ze eigelijk niet.

Het was overal enorm druk en iedereen die rond het Paleis liep was natuurlijk in zwart of witte kleding gekleed, alles uit respect voor de koning. Wat ons gelijk op viel was dat er een rij stond die 100 meter voor de security check al begon. Het was een brede en hele lange rij. We vroegen ons af waar al die mensen op aan het wachten waren maar ook onze gids wist het niet. Hoe dichter we bij het Grand Palace kwamen, hoe groter de rij werd. Uiteindelijk liep de rij helemaal tot net langs het paleis. Op een klein bordje stond waarvoor ze aan het wachten waren.

Tot onze schrik waren ze allemaal aan het wachten om het lijk van de koning te kunnen bezichtigen. Ik vond het toch wel een beetje shocking. De rij was zeker 1,5 km lang. Er stonden veel oude mensen in de rij, maar ook (jonge) kinderen. Het was bloedheet buiten en iedereen was zwart gekleed. Daarom waren er natuurlijk ook zo veel ambulances, omdat er om de zoveel tijd wel eens mensen flauw vielen van de hitte.

Binnen de buitenmuren rondom het grand palace werden we nog een keer gecontroleerd. Het was een prachtig gebied met heel veel kleurrijke tempels. Je ziet zo veel armoede in de stad en net buiten de stad, maar op dit stukje in Bangkok waren ze zo rijk. Logisch ook.. Hij was de koning.

Wat Phra Kaew bij het Grand Palace Al die details Hoge tempels Buddha in the middle

Er gaan veel geruchten rond, over de kroning van de nieuwe koning. Veel mensen zeggen dat op 1 december 2016 de zoon van Koning Bhumibol tot koning word gekroond. Eerlijk gezegd weet ik niet of dat zo snel al zal gebeuren. Het zou dan pas 1,5 maand geleden zijn dat zijn vader overleden is. Andere mensen zeggen weer dat de regering aan het proberen is om de wet te veranderen. Ze willen namelijk niet dat de zoon van Koning Bhumibol de nieuwe koning wordt, maar zijn andere dochter. Thailand heeft nog nooit eerder een Koningin gehad, dus ik ben benieuwd hoe het echt zal gaan lopen.

Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte!

Liefs,

Kim

1. Marion Simons:
    7 november 2016
    Hoi Kim, heel leuk verslag van een geweldig weekend. Wij vonden het heel speciaal dit allemaal samen met jou en Kaya te mogen meemaken. Liefs, Maarten en Marion xxx
  2. Gerty:
    7 november 2016
    Mooie belevenis weer op papier gezet Kim !!